Hoe is het zo gekomen? Robert-Jan: “Door de jaren heen werden we door scholen op ad hoc basis benaderd met de vraag of we iets over de voedselbank konden vertellen. Gewapend met een paar folders en een krat voedsel gingen we dan naar de klas. Die verhalen werden vaak verteld door volwassenen-op-leeftijd. Het is de vraag of dit kinderen in groep 7 en 8 aanspreekt.”
Veel potentiële klanten
“Los van die ad-hoc vraag deden we communicatief iets niet goed. Vijf jaar geleden hadden we 500 klanten, terwijl er volgens de statistieken 2500 mensen in Katwijk in armoede leven, potentiële klanten voor de voedselbank dus. Hieruit trokken we de les dat we ons beter moesten profileren. Daar hebben we toen een plan voor gemaakt, we hebben sponsoren gevonden en we hebben een communicatiebureau in de arm genomen om die plannen uit te voeren. Alles wat we deden, plaatsten we op Facebook. Een goede manier om onze sponsoren een podium te geven, wat vervolgens weer nieuwe sponsoren opleverde.”
“Als mensen al een negatief beeld van de voedselbank hadden, hebben we dat omgedraaid. We laten zien dat we kwalitatief goed voedsel hebben, dat we netjes volgens richtlijnen werken, koelingen hebben, en onze klanten ook een kappersbeurt kunnen aanbieden of een taart bezorgen voor de verjaardag van de kinderen. We bieden een breed spectrum aan hulpverlening. Die boodschap vertaalde zich in een stijgend aantal klanten.”
Geen extra werk
“Maar er zijn nog steeds veel mensen die we niet bereiken. Wie hebben er zicht op of mensen in armoede leven? De huisartsen, de wijkverpleegkundigen, maar ook de leerkrachten op basisscholen. Die zien dat een kind drie maanden niet naar de kapper is geweest, of met steeds dezelfde kapotte kleren rondloopt en zonder te eten naar school komt. Zo ontstond het idee van een lespakket voor de school.”
“Krap bij Kas” bestaat uit de filmpjes, multiple choice vragen en opdrachten en duurt zo’n veertig minuten. De hoofdrol is weggelegd voor de elfjarige Gijs, die al vloggend langs de wethouder gaat, de leerkracht en de huisarts om te praten over armoede en wat je eraan kunt doen. Aan het eind van het programma krijgen de basisschoolleerlingen een flyer mee naar huis over de voedselbank met daarop een QR-code.
Huiver doorbreken
Robert-Jan: “Het is de bedoeling dat het lesprogramma de kinderen de ogen opent en dat ze thuis zeggen: ‘Ik zit niet op voetbal, omdat daar geen geld voor is. Maar weet je dat daar potjes voor zijn? Of ‘Kunnen we ons niet aanmelden bij de voedselbank, zodat we wat te eten hebben.’ We hopen dat de onbevangenheid van het kind de huiver van de ouders doorbreekt. Het is geen schande om bij ons aan te kloppen: iedereen kan pech hebben. Als je ziek bent, haal je een recept bij de huisarts. Als je honger hebt, haal je een pakket bij de voedselbank. Als de ouders op die QR-code klikken, komen ze bij de filmpjes uit en bij een pagina met potjes, regelingen en instanties, en natuurlijk staan wij als voedselbank Katwijk daar ook op.”
.-.-.-.-.-.-.
Dit is een artikel uit nieuwsbrief Vitamine 1 – 2024
Lees ook de andere verhalen:
Voorkom negatieve stress bij kinderen
“Een uur per maand extra produceren voor de voedselbank, maakt het verschil”