René Nederpelt is één van de voedselverwervers van het Team Voedselverwerving. Hij kent de voedselverwerkende industrie als geen ander door zijn jarenlange ervaring bij Ahold Delhaize. “Het is ons heel wat waard om ‘voedseldonatie’ top of mind te krijgen bij de directies van producenten in de voedselverwerkende industrie. Uiteindelijk willen we naar langjarige vormen van inkoopsamenwerking waarin bedrijven een deel van hun productie doneren aan de voedselbank.”
“Veel bedrijven staan hier welwillend tegenover, tegelijkertijd zie je dat door gestegen kosten hun marges onder druk staan; hoewel ze de voedselbank een warm hart toedragen zijn we geen topprioriteit. Ik snap dat. Het is voor ons duwen, duwen, lobbyen, lobbyen, totdat we een gevoelige snaar raken. We willen onderdeel van het productieproces worden, zonder dat dit bedrijven extra geld kost.”
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Nederpelt vertelt over twee bedrijven in de kaas- en vleesverwerkende industrie die speciaal voor de voedselbank produceren. Namen? “Nee, deze bedrijven willen niet genoemd worden. Ze doen het niet voor de bühne, ze zien het als hun maatschappelijke verantwoordelijkheid om verspilling tot een minimum te beperken en mensen die niets hebben een duwtje in de rug te geven. Ze produceren echt voor de voedselbank, ook doneren ze ons reststromen.”
“Restproductie doneren ze liever aan de voedselbank dan dat ze het voor een laag bedrag in de markt wegzetten, waardoor ze geen zicht meer hebben wat er met hun producten gebeurt. Hun producten zijn in dat circuit niet meer traceerbaar. Reputatieschade ligt op de loer. Let wel: het gaat hier om producenten van bekende merken. Doneer je aan de voedselbank dan weet je precies wat er met jouw producten gebeurt. Voedselveiligheid is bij ons een belangrijk item, vrijwel alles wat wij doen is traceerbaar.”
Hoog op de agenda
Terug naar de kaas. “We hebben een samenwerking met een kaasproducent. Om de drie weken rijdt één van onze vrachtwagens voor om de geportioneerde kaas op te halen, die vervolgens via onze tien distributiecentra bij de lokale voedselbanken terechtkomt. We proberen alles zo efficiënt mogelijk te regelen voor onze samenwerkingspartners. Daarom nemen we soms een deel van de verpakkingskosten voor onze rekening. We zijn zijn er niet om onze leveranciers op extra kosten te jagen. We wijzen ze er wel op dat we een ANBI-organisatie organisatie zijn, dit betekent dat donaties tot een behoorlijk hoog bedrag fiscaal aftrekbaar zijn. Overigens is fiscaliteit voor geen enkel bedrijf een doorslaggevend argument om samenwerking met ons aan te gaan, het wordt ons gewoon gegund.”
Het Team Voedselverwerving van Voedselbanken Nederlanden Nederland gaat zich steeds nadrukkelijker op de markt profileren. “We zijn een volwaardige gesprekspartner omdat we kennis hebben van de retail, van de productieprocessen en de distributieketen. Onze vraag is: wil je voor ons een uurtje per maand extra produceren. Dit maakt voor ons het verschil. Op dit moment ontvangen we zo’n 250 ton aan producten, dit vertegenwoordigt een waarde van een paar miljoen euro. Als je ziet hoe hoog de nood is, begrijp je waarom we ons best doen om dit onderwerp hoog op de directieagenda te krijgen. Met wie we ook praten: het besef dat het onacceptabel is als mensen honger hebben is er al.”
Meer informatie over voedseldonatie? Neem contact op René Nederpelt van Team Voedselverwerving, rene.nederpelt@voedselbankennederland.nl, tel 06 53261586
.-.-.-.-.
Dit is een artikel uit nieuwsbrief Vitamine 1 – 2024
Lees ook de andere verhalen:
Voorkom negatieve stress bij kinderen
Onbevangenheid kinderen nodig om huiver ouders te doorbreken