25 november 2025

Soupalicious doneert 5 miljoen koppen soep uit restgroenten aan Voedselbanken Nederland 

Soupalicious Voedselbanken Nederland

Soupalicious doneert 5 miljoen koppen soep uit restgroenten aan Voedselbanken Nederland 

Amsterdam/Houten, 25 november 2025 – Sociale onderneming Soupalicious heeft sinds de oprichting in 2015 1 miljoen liter soep gedoneerd aan Voedselbanken Nederland. Dat is goed voor 5 miljoen kommen soep. Voor elke verkochte kom soep doneert het bedrijf één kom aan de voedselbank. De gezonde en voedzame soep is gemaakt uit zo’n 500.000 kilogram restgroenten die anders weggegooid zouden worden. Daarmee zorgt Soupalicious niet alleen voor een gezonde maaltijd voor klanten van de voedselbank, maar gaat het ook voedselverspilling tegen.   

Sociaal concept met impact 

Soupalicious laat zien hoe innovatie, duurzaamheid en maatschappelijke impact hand in hand kunnen gaan. Het bedrijfsmodel is even simpel als krachtig: wie een cup, beker, zak of blik Soupalicious koopt, doneert automatisch dezelfde hoeveelheid soep aan de voedselbank bij hem of haar in de buurt. Zo helpt iedere klant direct iemand anders aan een warme, voedzame maaltijd. Daarnaast leidt Soupalicious mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op. Inmiddels zijn dat 30 personen van wie er 18 nu duurzaam betaald werk hebben.  

“Wij geloven dat goed doen niet ingewikkeld hoeft te zijn,” zegt Milco Aarts, oprichter van Soupalicious. “Onze missie is om over vijf jaar iedere klant van de voedselbank wekelijks te voorzien van een gezonde, voedzame soep. Met elke kom soep die wij verkopen, vullen we niet alleen magen, maar ook harten.”   

Antwoord op voedselverspilling 

De samenwerking met Voedselbanken Nederland is ook een antwoord op een urgent probleem: voedselverspilling. In Nederland wordt er steeds minder voedsel verspild, onder andere doordat supermarkten producten afprijzen die tegen het eind van hun houdbaarheidsdatum aanlopen. Goed nieuws in de strijd tegen verspilling, maar dat betekent ook dat er steeds minder voedsel beschikbaar is voor de ca. 150.000 klanten die afhankelijk zijn van voedselhulp.   

Paul van Berkel, vicevoorzitter van Voedselbanken Nederland en verantwoordelijk voor voedselverwerving: “Het is cruciaal dat we nieuwe manieren vinden om voldoende voedsel te verwerven. Soupalicious doet dat op een prachtige manier: reststromen worden omgezet in hoogwaardige, gezonde soep voor onze klanten. Dat is circulair én sociaal tegelijk.”  

Over Soupalicious 

Soupalicious is een sociale onderneming die premium soepen maakt van reststromen. Voor elke kom soep die een klant koopt, doneert Soupalicious een kom aan een voedselbank in de buurt. Inmiddels zijn ruim 1 miljoen liter soep en 5 miljoen kommen geschonken aan voedselbanken in Nederland. De soepen worden verkocht in de B2B-sector (cateraars) en via de eigen webshop. Meer info: www.soupalicious.nl 

Gerelateerd nieuws