Klachtenregeling

Op deze pagina lees je meer over waar je terecht kunt als je een klacht hebt over een lokale voedselbank of over de overkoepelende organisatie Voedselbanken Nederland (VBN). Dit kan gaan om een klacht over een voedselpakket of over een voedselbank zelf. Maar ook over ongewenst gedrag of een integriteitsschending, zoals een overtreding van de Integriteitscode van VBN (zie bijlage 6 van het Voedselbank Reglement 2022). Ook vind je hieronder informatie over beschikbare ondersteuning waar nodig.

Voor klachten over een voedselbank kun je terecht bij  het bestuur van de voedselbank waar je klant bent. De contactgegevens van het bestuur tref je aan op de website van jouw voedselbank. Daar is ook de Klachtenregeling te vinden waarover iedere voedselbank moet beschikken. Als de klacht een bestuurslid betreft, dien dan de klacht in bij een van de overige bestuursleden van jouw voedselbank. Deze zal de klacht dan in behandeling nemen.

Het bestuur van jouw voedselbank is dus aan zet bij de behandeling van jouw klacht en komt met een oordeel. In het geval dat het proces daarnaartoe niet naar tevredenheid verlopen is, of als je niet durft te klagen bij het bestuur van jouw voedselbank, dan kan je terecht bij klachten@voedselbankennederland.nl. We kijken dan samen met jou naar de klacht. Gaat de klacht over een vermoeden van een integriteitsschending, dan kan dit ook worden gemeld bij een van de lokale of landelijke vertrouwenspersoon van VBN. Deze wordt vertrouwelijk behandeld.

Ben je vrijwilliger bij een voedselbank of bij Voedselbanken Nederland?

Je kunt jouw klacht indienen bij het bestuur van de voedselbank waar je vrijwilliger bent of bij Voedselbanken Nederland (als je daar vrijwilliger bent); de Klachtenregeling 2023 van Voedselbanken Nederland vind je hier. Voor de klachtenregeling van jouw lokale voedselbank kun je de website van deze voedselbank raadplegen. Als de klacht een bestuurslid betreft, dien dan de klacht in bij een van de overige bestuursleden van de desbetreffende organisatie. Deze dient dan  door hen te worden behandeld.
Het bestuur van jouw voedselbank is dus aan zet bij de behandeling van jouw klacht en komt met een oordeel. In het geval dat het proces daarnaartoe niet naar tevredenheid verlopen mocht zijn, of als je niet durft te klagen bij het bestuur van jouw voedselbank, dan kan je terecht bij klachten@voedselbankennederland.nl. We kijken dan samen met jou naar de klacht. Gaat de klacht over een vermoeden van een integriteitsschending, dan kan dit ook worden gemeld bij een van de lokale of landelijke vertrouwenspersonen van VBN. Deze wordt vertrouwelijk behandeld. Als een vrijwilliger (seksueel) grensoverschrijdend gedrag signaleert of daarvan een sterk vermoeden heeft, dan is hij/zij verplicht hiervan melding te maken bij de daarvoor door het bestuur aangewezen persoon/personen. Als deze persoon/personen zelf het onderwerp van de klacht is/zijn, dan meldt de vrijwilliger de situatie bij het bestuurslid dat vrijwilligerszaken in de portefeuille heeft, bij een van de lokale of landelijke vertrouwenspersonen of bij de secretaris van VBN.

Ben je leverancier of op andere wijze betrokken bij een voedselbank?

Je kunt jouw klacht bij het bestuur van die voedselbank indienen. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kun je een verzoek om bemiddeling doen bij Voedselbanken Nederland. De klacht kan ter bemiddeling worden gestuurd naar klachten@voedselbankennederland.nl.

Interne klachten?

Het gaat hierbij om klachten van voedselbanken over andere voedselbanken, over een regionaal distributiecentrum, over Voedselbanken Nederland, over andere organisaties die nauw met Voedselbanken Nederland zijn verbonden en als zodanig zijn aangewezen, of over het Regionaal Overleg Platform en vice versa. Deze klachten worden behandeld door het bestuur van de organisatie waartegen de klacht is gericht. In alle gevallen wordt een maximale inspanning verricht de klacht in goed overleg tussen partijen op te lossen, waarbij Voedselbanken Nederland desgevraagd een bemiddelende rol speelt. De klacht kan ter bemiddeling worden gestuurd aan klachten@voedselbankennederland.nl.

Als de kwestie door bemiddeling van de vereniging niet tot een bevredigende oplossing leidt, staat voor elk van de betrokken partijen de mogelijkheid van beroep open bij het Arbitragecollege Voedselbanken Nederland, dat een bindende uitspraak doet. Ook dit verzoek kun je indienen via het adres klachten@voedselbankennederland.nl. Het verzoek wordt dan doorgezonden aan de secretaris van het Arbitragecollege.