Begeleid door Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, en onze voorzitter Henk Staghouwer bezocht de ambassadeur het distributiecentrum van voedselbank Haaglanden in Wateringen. Hier kon mevrouw Razdan Duggal in de praktijk zien wat de voedselbanken doen en hoe we dankzij de inzet van onze vrijwilligers en partners alle producten op de juiste plek krijgen. De ambassadeur is zeer geïnteresseerd in het model van de voedselbank: zowel op het gebied van inzameling als het tegengaan van voedselverspilling.
Toegang tot voedselhulp
Frans Muller sprak positief over het bezoek: “Dank aan Voedselbank Nederland en Voedselbank Haaglanden om meer te vertellen over het belangrijke werk dat zij doen voor de lokale gemeenschappen. In Nederland krijgen jaarlijks zo’n 200.000 mensen steun van de voedselbank en de 14.000 vrijwilligers. Het belang van toegang tot voedsel kan niet genoeg benadrukt worden. Ik ben dankbaar dat we hieraan bij kunnen dragen door de steun van ons Nederlandse merk Albert Heijn; een sterke en langjarige partner van Voedselbanken Nederland.”
Hoe noodzakelijk nauwe samenwerking is, benadrukt ook Henk Staghouwer. “De voedselbanken staan voor een grote uitdaging: door het terugdringen van voedselverspilling is er minder aanbod van voedsel voor onze klanten. Samen met partners als Albert Heijn zijn we steeds op zoek naar nieuwe stromen. Zodat we voldoende én gezond voedsel kunnen blijven aanbieden.”
Op een lege maag
Albert Heijn doneert jaarlijks voor ruim 5 miljoen euro aan producten en organiseert daarnaast diverse inzamelingsacties. Zoals de actie ‘Op een lege maag kun je niet leren’, die deze week liep en aanleiding was voor het ambassadeursbezoek. Verder werkt Ahold Delhaize via stichting Kickstart AI aan een programma om de voedselbanken met kunstmatige intelligentie te ondersteunen in het voorspellen van vraag en aanbod in voedsel.