11 februari 2025

Albert Heijn helpt Voedselbanken Nederland om beter eten bereikbaar te maken

Albert Heijn helpt Voedselbanken Nederland om beter eten bereikbaar te maken

Afgelopen week organiseerde Albert Heijn opnieuw de succesvolle, tweejaarlijkse actie ‘Op een lege maag kun je niet leren’ samen met Voedselbanken in Nederland. Tijdens deze editie werden maar liefst 364.640 producten ingezameld dankzij de donaties van Albert Heijn-klanten en de inzet van vrijwilligers van de Voedselbank. Klanten konden speciaal geselecteerde producten met korting kopen en direct doneren. In totaal doneerde Albert Heijn het afgelopen jaar meer dan 4,3 miljoen producten aan Voedselbanken Nederland, waarvan ongeveer 85% door Albert Heijn zelf werd gedoneerd en 15% afkomstig was uit klantacties.

Voedselbanken Nederland bedankt Albert Heijn voor deze betekenisvolle acties en voor het langdurige partnership. “Met al deze duizenden ingezamelde voedselproducten kunnen duizenden kinderen met een gevulde broodtrommel naar school,” vertelt voorzitter Henk Staghouwer. “Van de bijna honderdduizend mensen die we wekelijks helpen, is een derde jonger dan achttien jaar. Het is voor iedereen belangrijk om de zekerheid van goede voeding te hebben, maar voor kinderen en jongeren en hun ontwikkeling is dat nog eens extra belangrijk.”

Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

De missie van Albert Heijn is Samen Beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Deze missie sluit heel goed aan bij de uitdagingen waar de Voedselbank voor staat. Want alle 179 Voedselbanken in Nederland proberen met hun ruim 14.000 vrijwilligers te zorgen voor een zo gezond mogelijk aanbod. Op dit moment valt meer dan de helft van het assortiment van de Voedselbank binnen de Schijf van Vijf.

“Het organiseren daarvan is een hele uitdaging”, vertelt bestuurslid Voedselverwerving Paul van Berkel: “Doordat voedselverspilling de afgelopen jaren flink is verminderd, wordt voedselverwerving een steeds grotere uitdaging. We kunnen niet meer uitsluitend leunen op de stromen uit verspilling en richten ons daarom, samen met partners, op aanvullende oplossingen. Dan is het heel fijn dat we op Albert Heijn kunnen rekenen. Zij denken met ons mee over hoe we met die uitdagingen kunnen omgaan. Namens onze klanten zijn we daar heel dankbaar voor.” Bij de actie ‘Op een lege maag kun je niet leren’ zijn alle geselecteerde producten Nutri-Score A of B, waardoor er meer gezonde producten beschikbaar komen.

Meer dan alleen voedselhulp

De actie draagt niet alleen bij aan het inzamelen van producten, maar helpt ook om het onderwerp armoede en voedselonzekerheid bespreekbaarder te maken. In bijna alle Albert Heijn-winkels werd niet alleen gedoneerd, maar gingen vrijwilligers ook in gesprek over de Voedselbank en de uitdagingen waar veel gezinnen mee kampen. Dit kan bijdragen aan het doorbreken van de sociale schaamte rondom voedselhulp en ervoor zorgen dat meer mensen die het nodig hebben, de stap durven zetten om hulp te vragen

Gerelateerd nieuws