7 oktober 2025

Klant voedselbank heeft gemiddeld 1,5 jaar hulp nodig 

31% binnen 6 maanden niet meer afhankelijk van voedselbank 

Klanten van Voedselbanken Nederland maken gemiddeld 1,5 jaar gebruik van voedselhulp. Bijna de helft (48%) van de klanten is binnen een jaar niet meer afhankelijk van de voedselbank en 31% zelfs al binnen 6 maanden niet meer. Dat blijkt uit cijfers* die 7 oktober gepresenteerd zijn op het jaarlijkse congres van Voedselbanken Nederland. De cijfers bevestigen wat voedselbanken in de praktijk dagelijks zien: voedselhulp is tijdelijk en bedoeld als opstap naar herstel. Dit staat haaks op het beeld dat mensen jarenlang afhankelijk blijven en vastzitten in de hulpverlening. De meeste klanten kunnen na een relatief korte periode weer zelfstandig verder, vaak dankzij een combinatie van voedselhulp en gerichte begeleiding. Daarom roept Voedselbanken Nederland politieke partijen op om voedselbanken als serieuze gesprekspartner op te nemen in het armoedebeleid.  

Bord vol kansen 

Een gevulde koelkast en een vol lunchtrommeltje voor de kinderen is zoveel meer dan eten. Het betekent de eerste stap naar een betere mentale en fysieke gezondheid. Het is de basis voor mensen om nieuwe kansen te grijpen en weer op eigen benen te kunnen staan.  

Een bord vol eten is dus vooral een bord vol kansen. Dit is het thema van het jaarlijkse congres van Voedselbanken Nederland dat vandaag plaatsvond in Utrecht. Na opening door dagvoorzitter Roelof Hemmen gingen onder andere lokale voedselbanken, vrijwilligers, ervaringsdeskundigen en andere hulporganisaties met elkaar in gesprek over hoe voedselhulp een springplank is en geen eindstation.   

Meer dan alleen voedsel 

Henk Staghouwer, voorzitter Voedselbanken Nederland: “Meer dan alleen voedsel, dat is ons uitgangspunt. We beginnen met voedselhulp, maar daar eindigt het niet. Veel mensen die we helpen, zijn nog niet in beeld bij andere voorzieningen of maken daar nog geen gebruik van. Voedselhulp is de start van een gesprek. Vervolgens gaan onze vrijwilligers zo onbevooroordeeld als mogelijk het gesprek aan met mensen. Daardoor ontstaat er vertrouwen en ruimte om te verwijzen naar hulpmiddelen zoals het financieel paspoort en naar instanties zoals de schuldhulpverlening.”

 Neem rol voedselbanken op in armoedebeleid 

Vertrouwen is cruciaal om om hulp te vragen en mensen ervaren dat soms sneller bij een vrijwilliger dan bij een officiële instantie. Dankzij de laagdrempeligheid en mensgerichte aanpak van de ruim 14.000 vrijwilligers van Voedselbanken Nederland kunnen mensen eerder de stap zetten naar verdere ondersteuning.  Henk Staghouwer: “Voedselbanken Nederland roept politieke partijen op om het belang van voedselbanken en andere hulporganisaties te erkennen en hun maatschappelijke rol structureel op te nemen in het armoedebeleid. Niet als onderdeel van de overheid, maar wel als serieuze gesprekspartner. Onze vrijwilligers staan dichtbij bij de mensen en spelen daarom een belangrijke rol in bijvoorbeeld vroeg signalering of eerste informatievoorziening.”

Over Voedselbanken Nederland: samen tegen voedselarmoede 

Voedselbanken Nederland helpt mensen die financieel in de knel zitten door hen tijdelijk te voorzien van voedselhulp. Dit doen we vanuit 181 lokale voedselbanken en in samenwerking met bedrijven, instellingen, gemeenten en particulieren. Onze missie is niet alleen om armoede te verminderen, maar ook om voedselverspilling tegen te gaan en het milieu te ontlasten. Daarnaast werken we samen met lokale organisaties om de zelfredzaamheid van onze klanten te vergroten, zodat voedselhulp zoveel mogelijk tijdelijk blijft. Bij de voedselbanken werken ruim 14.000 vrijwilligers.  

Gerelateerd nieuws