Op vrijdag 18 oktober overhandigde Lidl, dankzij statiegelddonaties van haar klanten, een mooi bedrag van €604.350 aan Voedselbanken Nederland. Dit bedrag helpt om nog meer gezonde voeding in het voedselaanbod mogelijk te maken, een belangrijk doel voor beide organisaties.
Voorzitter van Voedselbanken Nederland, Henk Staghouwer, mocht dit bedrag in ontvangst nemen bij voedselbank Tilburg. Onder de genodigden zijn vertegenwoordigers van Lidl, Groente & Fruitbrigade voor voedselbanken en Voedselbanken Nederland aanwezig. Tijdens de bijeenkomst worden de deelnemers met open armen ontvangen door voorzitter Marina Hesen van voedselbank Tilburg.
Versterken van onderlinge samenwerkingen
Voedselbanken Nederland zet zich in om voedselarmoede te bestrijden en mensen in kwetsbare situaties te helpen toegang te krijgen tot voldoende en gezonde voeding. Tijdens de week van de Voedselbanken van 14 t/m 20 oktober wordt hier extra bij stilgestaan. Samenwerking met partners is hierbij onmisbaar en zonder dat zouden voedselbanken niet in staat zijn ten alle tijden hun klanten van voedsel te voorzien.
Met Lidl werkt Voedselbanken Nederland inmiddels 11 jaar samen. Dankzij de donatie kunnen voedselbanken nog meer gezond eten beschikbaar stellen, iets waar Henk Staghouwer dankbaar voor is: “Het is duidelijk dat de voedselbanken een speciale plek in jullie hart hebben, en dat waarderen we enorm. Achter de armoedecijfers schuilen mensen, huishoudens en gezinnen. Wij staan klaar om hen te ondersteunen. Met deze hulp kunnen we nog meer mensen helpen,” zegt hij.
Quirine de Weerd, Head Of Corporate Communications en CSR bij Lidl, benadrukt dat de donaties afkomstig zijn van klanten: “We zijn blij dat we deze klantdonaties mogen aanbieden en dat onze klanten zich betrokken voelen bij initiatieven zoals de voedselbanken. Daarnaast doneren we als Lidl jaarlijks 600.000 kilo groenten en fruit aan Voedselbanken Nederland. We zijn trots dat we dit kunnen doen.“ Erik van den Hoogen, directielid inkoop en marketing bij Lidl, voegt toe dat de donatieknop op de statiegeldautomaten het voor klanten nog makkelijker maakt om te doneren en deze mooie initiatieven te steunen: “Samen met onze klanten dragen we op deze manier ons steentje bij.”
Samen voor de betere keuze
Directeur Henk Denissen en secretaris Hans Coninx verzorgen een rondleiding door de voedselbank van Tilburg en het regionale distributiecentrum, dat de aanvoer verzorgt voor 30 lokale voedselbanken. Hierna wordt er gesproken over de vraag hoe de aanwezige partijen elkaar kunnen versterken om nog meer gezonde voeding, groenten en fruit beschikbaar te stellen.
Het is namelijk belangrijk dat voedselbanken het hele jaar door meer én een gevarieerdere aanbod van groenten en fruit krijgen. Mary van Hoek-Hendriks, bestuurslid communicatie en marketing bij de Groente & Fruitbrigade voor voedselbanken, vertelt dat ze vorig jaar 3 miljoen kilo groenten en fruit hebben gered: “De kwaliteit van deze producten is uitstekend, maar door afwijkende vormen, kleuren of maten kunnen ze niet verkocht worden. Dat is zonde, vooral gezien het aantal mensen dat in armoede leeft en behoefte heeft aan gezonde voeding. Met een groter en diverser aanbod van groenten en fruit kunnen we nog meer klanten van de voedselbank nog beter helpen.”
Quirine en Erik van Lidl zijn gemotiveerd om te onderzoeken hoe ze de Groente & Fruitbrigade en Voedselbanken Nederland verder kunnen ondersteunen: “Het is mooi om te zien dat voedselbanken klanten ondersteunen die het moeilijk hebben. We willen graag meedenken over manieren om gezond eten toegankelijker te maken voor voedselbankklanten, dit doen we in samenwerking met onze telers, verwerkers, inkoop en logistiek. Samen met Voedselbanken Nederland zetten we ons hier, nu en in de toekomst, voor in.”