Coronacrisis: zo werken de voedselbanken!

Voedselbanken zetten alles op alles om ook in deze lastige tijd voedsel uit te delen aan mensen die dat hard nodig hebben. Met de nodige creativiteit en veerkracht is het logistieke proces en de uitgifte aangepast. We houden rekening met de 1,5 meter richtlijnen. Sommige voedselbanken werken daardoor met minder vrijwilligers. Anderen huurden tijdelijk extra ruimte om de pakketten klaar te kunnen maken. Overal werden de hygiëne maatregelen doorgevoerd. In meerdere talen worden de hygiëneregels aan de klanten uitgelegd.
Diverse voedselbanken bezorgen tijdelijk de voedselpakketten thuis. Met eigen vrijwilligers of met andere organisaties zoals lokale taxibedrijven en Thuisbezorgd.
Bij andere voedselbanken worden klanten uitgenodigd om op een vooraf vastgesteld tijdstip langs te komen. Via een loket of een brede tafel worden plastic zaken met voedsel aangereikt. Het winkelconcept wordt momenteel vrijwel nergens gebruikt.

Voedselbanken ervaren het als een enorm gemis dat het contact met de klanten momenteel echt minder is. Er is nauwelijks tijd voor een belangstellend praatje. En de arm om de schouder zit er nu echt niet in. De eenzaamheid bij veel van onze klanten was al een probleem en die is nu alleen maar groter geworden. We verheugen ons, net zoals velen, op het moment dat we ons werk weer op de normale manier kunnen doen.